Nordvegen med "Polarlys"
Se også
-
Hurtigruta - arbeidshest eller turistmaskin
Etter hundre års drift og mange forandringer står nå hurtigruta ved en skillevei. Innen år 2002 skal statsstøtten være avviklet, og hurtigruta må greie seg sjøl. Skal den fortsatt være kystens arbeidshest eller et rent turistskip? Vi har vært med "Kong Harald", det aller nyeste skipet - og "Polarlys", som i sommer ble tatt ut av drift etter førti år i fart mellom Bergen og Kirkenes. Ved Viggo Brox og Tom Søbstad.
-
Hurtigruta - riksvei 1
Hurtigruta fra Bergen til Kirkenes følges i en serie på seks programmer.
-
Fra vrak til turistattraksjon
I fjor sommer kom den snart 130 år gamle vedfyrte dampbåten Bjoren tilbake til Byglandsfjorden i Setesdal. Et tidkrevende og kostbart restaureringsarbeid var gjort under faglig ledelse av riksantikvaren. Ved Sigmund Skomedal.
-
Med hurtigruta langs norskekysten
Vi blir med hurtigruteskipet "Håkon Jarl" fra Bergen til Kirkenes. Ved Sverre Tinnå og Lasse Thorseth.
-
Norsk kystvakt
Nye fiskerigrenser og oljevirksomheten setter nye krav til sjøforsvaret. Vi ser på forslaget til ny Kystvakt i Norge.
-
Flytande hotell i tradisjonsrik kystrute
Gammelt og nytt i hurtigruta Bergen - Kirkenes.
-
Tankfart
Med M/T "Stiklestad" på sjøen.
-
SOS over Nordsjøen
Forliset av lasteskipet "Trym" 30 år etter. Skipet var på vei fra Kirkenes, via Kopervik, til Middlesbrough i Storbritannia med jernmalm. Like etter at de forlot Norge blåste det opp til storm.